11 תגובות על “אסור להשוות – שלושה ניסויים בתמה”

  1. אילן פאר

    יוני 21st, 2009

    עם כל הכבוד לרועי, ויש כבוד,
    בין 14:00 ל-16:00 לא מקריאים שירה.
    זה חוק מנדטורי דומני.

  2. שרון

    יוני 21st, 2009

    הייתי שם לפני שהשוטרים הסתערו על המקום (כשהם סתם עמדו ובהו), ואני חייבת לציין שקודם כל – אילן צודק. בין שתיים לארבע לא מטרידים את מנוחת השכנים (ונדמה לי שיש כמה אנשים שגרים אפילו שם)

    שנית, אולי אני לא מספיק מחוברת לסצינה כדי להבין כהלכה את העומק האמנותי והחתרני של מה שהלך שם, אבל אישית, היה לי קצת קשה לקרוא למה שהלך שם "קריאת שירה". זה בעיקר היה צעקות לא קוהרנטיות של מילים שהיה קשה לשמוע או להבין הודות למדיום באמצעותו הוא בחר לקרוא את שיריו, שאין לי ספק שהיו מבריקים אחד אחד, אבל באמת שהתקשיתי לשמוע אותם.

  3. חייש

    יוני 22nd, 2009

    האם הוא עוכב בגלל השירה או כי צעק במגאפון והטריד איזו שכנה עקשנית? האם התוכן החתרני של שיריו גרם למשטרה להגיע, או שהקראת ספר טלפונים הייתה מביאה לתוצאה דומה?
    השוטרים בסיפור הזה ביצעו את מלאכתם כפי שהיא מוגדרת מקדמת דנא – עזרה לקהילה. לא הופעלה אלימות, למיטב הבנתי. לא הייתי שם. סה"כ, נראה לי שהעיכוב בידי המשטרה היה השיא של אותו אירוע. לו לא היה קורה, היו צריכים להביא שחקנים במדים. לא נראה לי שמישהו סתם למישהו את הפה. קלוט את החיוך הזה בניידת.

  4. צביקה בשור

    יוני 22nd, 2009

    בוינה, מה עובר עליכם? שישי בשתיים בנג'ארה? חצי גוש דן עדיין בשוק, באלנבי עובר כל שניה אוטובוס, פול רעש מהמנזר. זו לא שכונת נווה פרויקטים בפתח תקוה החדשה. ומה זה משנה אם צ'יקי מחייך או לא? מה, אם אתה מצליח לא לסבול אז מותר להציק לך?

  5. עופר

    יוני 22nd, 2009

    עם כל הכבוד לקוראי השירה בצהריים, העניין המרכזי הוא בכל זאת נקודה מספר שלוש. סתם סתם.

    בוא ניזכר שהנאצים עשו עוד הרבה דברים כמו לאכול ארוחות בוקר, לשיר את ההימנון בהרבה רגש, לצלם סרטים לאומניים, לשים דגש על חינוך גופני בבתי ספר, לרדוף צוענים והומוסקסואלים ועוד כל מיני דברים שונים ומשונים שתרמו או לא תרמו לתוצאה הסופית. ומצד שני יש גם המוני מקרים של השפלה בדיוק מהסוג הזה, כולל את אבותיהם ההיסטוריים של המושפלים הנוכחיים שהשפילו את אבותיהם ההיסטוריים של המשפילים הנוכחיים, שלא "הבשילו" כדבריך, ואם הנאצים לא היו ממשיכים כפי שהמשיכו, היית מביט בתמונה הזו כמו שכולנו מביטים בהיסטוריה רחוקה אחרת של רדיפות והשפלות יהודים לאורך הזמנים, נגיד פרעות קישינב או שער הנצחון של טיטוס.

    אני לגמרי מסכים עם דעתך הקודמת(?), ש"מה שהנאצים עשו" זה אכן הקטגוריה הייחודית. זה בניית מערכת שלמה ומסודרת של השמדת עם, טוטאלית בהיקפה, ללא שום קשר למעשיו ודעותיו של כל אינדיבידואל אלא אך ורק למוצאו, וולא שום מוצא מלבד מוות. כן, זה אכן ייחודי, וזה "מה שהנאצים עשו". כל השאר עשו גם כל מיני מטורפים אחרים, אבל בשביל זה יש דוגמאות אחרות וחבל לטשטש את הדוגמא הייחודית הזו ע"י רדוקציה שלה לרוע בנאלי בלבד.

    בקיצור – תנאי הכרחי אך לא מספק, ו"להביט ברגעים האלה יחד" זה קצת, סליחה ומחילה על הבוטות, ניצול פוליטי די ציני שבדיוק בגלל ההתפתות לו לדעתי אכן רצוי לא להשוות.

  6. חייש

    יוני 22nd, 2009

    אסור להציק אבל איכשהו לא חוויתי את הסיפור הזה כסיפור של השתקה ודיכוי. וואלה. נראה לי שאפשר למצוא סיפורי השתקה יותר מהותיים.

  7. צביקה בשור

    יוני 22nd, 2009

    עופר, אבל הבעיה עם צורת המבט הזו היא שהיא לא מאפשרת למעשה שום דיון בשואה ובנאצים. הספציפיקציה הזו של מה שהנאצים עשו, וחוסר האפשרות להגיע לנקודה המופרכת שהם הגיעו אליה, מונעת למעשה כל דיון בשואה כתופעה אנושית מורכבת. כי אם מה שהם עשו זה הדבר ההוא רק הם עשו, ואין לה קשר לארוחות הבוקר שלהם, לגזענות, לפאשיזם, לתעמולה, אז איך אנחנו יכולים לדבר על השואה? איפה נתפוס אותה (מעבר כמובן לזווית הקורבנית שלנו, שהיא לגיטימית, אבל אני כאדם רוצה גם להיות יותר מיהודי, ולדבר על דברים לא רק כיהודי)? יכול להיות שזה אקט פוליטי (בניגוד לניצול פוליטי), אבל אי אפשר לאטום את השואה ואת הנאצים בתוך קופסת זכוכית, אי שם מעבר לכל דמיון, ולא לגעת בה אף פעם, בתכולה האנושית שלה. ויכול להיות שהדרך הזו של להשוות רגע לרגע היא לא הדרך הנכונה, אבל חייבים לעשות עם השואה הזו משהו, כי כשפשוט מניחים לה, לא נותנים לה הקשר פוליטי, היא הופכת לפוליטית ממילא, כהצדקה לכל מה שלא נעשה שם בשטחים.

  8. צביקה בשור

    יוני 22nd, 2009

    @חייש. לא טענתי שזה סיפור ההשתקה המכעיס של השנה. זה הכי בקטנה, מכל הכיוונים, וזה רק מראה כמה זה טבעי, קודם כל להשתיק, להציק, לעצור, ורק אז אולי, בתוך הניידת, להקשיב לשניה, אולי. דווקא בגלל שזה לא מכוון כמו הניסיון לסגור את פסטיבל הספרות הפלסטיני בירושלים, דווקא בגלל היומיומיות של זה, זה מעצבן כל כך.

  9. עופר

    יוני 22nd, 2009

    צביקה, דיון בשואה כתופעה אנושית מורכבת זה דבר מצויין, אבל הוא לא קורה בשליש בלוג פוסט, עדין ומורכב ככל שניסית לעשות את זה. לעומת זאת אתה יכול לדון בחלק מאד מסויים וספציפי בתוך הדבר הענק הזה (כמו התמונה הזו ותופעת ההשפלה והביזוי שהיא מייצגת) אבל אז נשאלת השאלה למה בחרת דווקא בדוגמית הזו והתשובה תהיה כי אתה מאמין שיש הקבלה בין שני הכללים, שתי התופעות הגדולות, והנה – איבדת את המורכבות. זה כמו להגיד שלהיות מתמטיקאי זה כמו להיות מבקר קולנוע כי בשניהם יש מספר בסוף.

    אני מסכים שהדרך "להשתמש" בשואה זה להצביע מה הקצה שאליו אפשר להגיע מתוך תופעות שליליות שהיו קיימות גם אז. אבל זה אמור להיות נשק יום הדין ששולפים אותו כאשר המגמה כבר מתבהרת בצורה שקשה להתעלם ממנה. זה ממש לא המצב בהקבלה שלנו, וכך השימוש יוצר זילות בעוצמת הנשק הזה.

    קראתי גם את התגובות אצל אותו עידן ומאד קשה לי עם ראיית העולם הפשטנית והניהיליסטית (והאגרסיבית!) שלו ושל תומכיו הנלהבים אל מול מתי המעט המגיבים שניסו לראות עולם מורכב יותר. כדברי אחד מהם: "…לא רק מגמדים את השואה, גם מגמדים את הסיטואציה, בדומה להשואה בין סמים קלים לקשים. משמעות ההשוואה היא שכל המעשים הנפשעים הם אותו דבר, ואם קלה כחמורה, אז גם חמורה יכולה להיות קלה"

  10. צביקה בשור

    יוני 22nd, 2009

    @עופר: "אז נשאלת השאלה למה בחרת דווקא בדוגמית הזו והתשובה תהיה כי אתה מאמין שיש הקבלה בין שני הכללים, שתי התופעות הגדולות, והנה – איבדת את המורכבות". אני לא חושב ששתי התופעות, כלומר הכיבוש והשואה, מקבילות. מקבילות אומר שיש ביניהן זהות מתמשכת, ואני לא חושב שהכיבוש הוא השואה, שאנחנו והנאצים חד הם. אבל אני חושב שיש נקודות השקה, שראוי להצביע עליהן ולבחון אותן. הנה, פה אנחנו אותו דבר, מה זה אומר? מה יש בנו שהביא אותנו לנקודה הזו, שכנקודה היא זהה? המסלול שלנו עד עכשיו ומעכשיו שונים בתכלית, ובכל זאת, נוצר הרגע הזה שהוא אותו דבר. מה זה אומר? אולי כלום, כמו שאמרת, בשליש פוסט אי אפשר להכניס הכל (בשביל זה יש תגובות, ופוסטים במקומות אחרים, והדיון שלנו הוא פיצול של הדיון שהתחיל אצל לנדו) אבל יש בזהות הנקודתית הזו, בהשקה, משהו שלדעתי ראוי להתחיל ממנו דיבור.

  11. ערן אברם

    יוני 22nd, 2009

    צביקה היקר. אהבתי את שכתבת ואת ראיית העולם שלך. עם זאת, נשאלת השאלה, לאיזו מטרה משמשת ההשוואה לשואה. כי אם היא משמשת לנסיון לשכנע את אחינו הימנים שטועים הם, היא מפספסת את מטרתה: אחינו לוקים בהתכחשות רגשית למעשיהם הבלתי מוסריים. רגשיות ולא לוגית. הכחשה זו, ברגע שבאה במגע עם המציאות, יוצרת עוד שנאה ועוד כעס.
    מאידך, במידה וההשוואה לשואה משמשת לשיח בין מתנגדיה של המדיניות הנפשעת של ממשלותינו, יש בה הגיון: עלינו להבין, שעל אף התנגדותינו, לא ניזכר בהיסטוריה כאלו שעשו דבר. אנחנו שומרי המחנות, מגבים בנוכחותינו, במיסים שאנו משלמים, בהתנגדות החלושה שלנו את המעשים הנפשעים. אנחנו עלה התאנה המוסרי בו מקשטת מדינת ישראל את פשעיה.


השאר תגובה

  • מי אני?

    מייעץ ומנהל אסטרטגיות רשת לארגונים שונים, מסחריים ושאינם מסחריים. באחרונה ניהלתי עם שותפי איתי נאור את קמפיין הבחירות של חד"ש באינטרנט' ולפני כן ניהלנו את הקמפיין העצמאי של דב חנין לראשות עיריית תל אביב. כיום אני מנהל הקמה של אתרים למספר תנועות חברתיות ועסקים קטנים, ושוקד על מספר קמפיינים פוליטיים שיושקו בחודשים הקרובים.

    כותב את הטור השבועי "מחובר" בכלכליסט. נשוי טרי ואב לחתול ולחתולה. אוהד הפועל.

FireStats icon ‏מריץ FireStats‏